Standardy Ochrony Małoletnich w KS Korona 1919

14.8.2024

Standardy Ochrony Małoletnich  w Klubie Sportowym KORONA 1919

w Krakowie

 

 

 

Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Prezes Klubu Sportowego KORONA 1919 w Krakowiez dniem 14.06.2024r. wprowadza do stosowania

„StandardyOchrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczniom, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowaniedziałań w ich jak najlepszym interesie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kraków 2024

Podstawa prawna:

1)   Ustawa z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tleseksualnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.)- art. 21;

2)   Ustawa z dnia 28 lipca 2023r. o zmianieustawy – Kodeksrodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);

3)  Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t.j. Dz. U. z 2021 poz. 1249);

4)  Ustawa z dnia 6 czerwca1997r. - Kodekskarny (Dz.U. 2024 poz. 17);

5)  Konwencja o PrawachDziecka przyjęta przez Zgromadzenie OgólneNarodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1089r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr120 poz. 526);

6)   Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023r. w sprawieprocedury "Niebieskie Karty" oraz wzorów formularzy"Niebieska Karta" (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870).

7)  Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 lipca 2017 r. w sprawietrybu, sposobu i za- kresu uzyskiwania i udostępniania informacji z Rejestru zdostępem ograniczonym oraz sposobu zakładania konta użytkownika (Dz.U. z 2017r. poz. 1561) - § 4, § 12, § 14, § 16, § 17;

8)  Ustawa z dnia 24 maja 2000 r.o Krajowym Rejestrze Karnym(tj. Dz. U .z 2021 r. poz. 1709);

9)   Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.);

10)  Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r.– Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900);

11) Ustawa z dnia 10 maja2018 r. o ochronie danychosobowych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1781);

12)  Konwencja o prawach dziecka(Dz. U. 1991 r. nr 120, poz. 526);

13)  Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2012,poz. 1169

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Preambuła

 

Naczelnązasadą wszystkich działańpodejmowanych przez pracowników Naszego Klubu jest działanie  dla  dobra  dziecka  i  w  jego  najlepszym  interesie.  Pracownik  Klubu  traktuje  dzieciz szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiekformie. Pracownik Klubu, realizując te cele, działa w ramach obowiązującegoprawa, przepisów wewnętrznych Klubu oraz swoich kompetencji.

 

Standard 1 – Klub  opracował, przyjął  i wdrożył do realizacji StandardyOchrony Małoletnich, które określają:

a.       Politykę dotyczącą całego personelu (pracowników,współpracowników i wolontariuszy – nawszystkich szczeblach jednostki).

b.      za Politykę SOM, jej wdrażanie i nadzorowanie odpowiada Prezes Klubu.

c.      Prezes Klubu wyznaczył osobę     odpowiedzialnąza monitoringi    realizację wyżej wymienionych zadań– jest to pracownik działu kadr .

d.      Polityka ochrony dziecimałoletnich jasno i kompleksowo określa:

·        sposób reagowania w Klubie na przypadki podejrzenia,że małoletni doświadcza krzywdzenia i zasady prowadzenia rejestru interwencji,

·        zasady bezpiecznych relacjipersonel - dzieckoi dziecko - dziecko,

·        zasady ochrony wizerunkui danych osobowychmałoletnich uczniów,

e.   Polityka jest opublikowana i szeroko promowanawśród całego personelu, rodziców i dzieci, a po- szczególne grupy są z niąaktywnie zapoznawane poprzez działania edukacyjne i informacyjne. Standard 2 – Klub stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, szkoli personel ze Standardów OchronyMałoletnich.

Standard 3 – Klub wdrożył i stosuje procedurybezpieczeństwa oraz procedurypostępowania w sytuacjach trudnych i zagrażających bezpieczeństwu dzieci w Klubie,które znane są i udostępnione całemu personelowi. Każdypracownik wie komu i gdzie należy zgłosić informację o krzywdzeniu mało- letniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Pracownikom Klubuudostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucjiodpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzeniamałoletnich uczniów.

Standard4 – Klub co najmniej raz na 2lata monitoruje i w razie koniecznościewaluuje zapisy SOM, konsultując się z personelem, dziećmi i rodzicami orazaktualizując je.

Rozdział I Objaśnienie terminów

 

Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowabez bliższego określenia o:

1)  Prezesie Klubu – należy przez to rozumiećPrezesa Zarządu KS KORONA 1919 w Krakowie,

2)  Klubie, jednostce – należy przez to rozumiećKS KORONA 1919 w Krakowie,

3)   pracowniku– należy przez to rozumieć osobę (mającą bezpośredni kontakt z małoletnim)zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, lub umowy zlecenia zawartej w KS KORONA1919 w Krakowie,

4)  personel - wszyscy pracownicy Klubu,

5)    partnerze współpracującymz Klubem– należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenieKlubu na mocy odrębnych przepisów (np. wolontariusz),

6)    dziecku – należy przez to rozumiećkażde dziecko małoletnie  biorące udział wzajęciach KS KORONA 1919 w Krakowie,

7)  małoletnim – osoba, która nie uzyskałajeszcze pełnoletniości i nie posiadazdolności do czyn- ności prawnych lub też zdolność tajest ograniczona; w rozumieniu przepisów polskiego prawa cywilnego jest toosoba poniżej 18 roku,

8)  opiekunie dziecka– należy przezto rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowieniuo małoletnim, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy,

9)  zgodzie opiekuna małoletniego – należy przez to rozumiećzgodę co najmniejjednego z rodziców lubprawnych opiekunów małoletniego, jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należypoinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny,

10)  krzywdzeniumałoletniego – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lubczynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tympracownika Klubu lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.

Krzywdzeniem jest:

a)  przemoc fizyczna– celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania,siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne; przemoc fizyczna powoduje lub może spowodowaćutratę zdrowia bądź też zagrażać bezpośrednio życiu;

b)  przemocemocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małolet-niego, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych,manipulowanie nim,

brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań i oczekiwań, którym nie jest onw stanie sprostać;

c)  przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego waktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykaniemałoletniego w intymne miejsca, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemumateriałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm);

d)  przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju małoletniego, m.in. odpowiedniegoodżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środ- kówdostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania;

e)   zaniedbywanie– to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnychmałoletniego przez rodzicalub opiekuna prawnego,niezapewnienie mu odpowiedniego wyżywienia, ubrań, schronienia, opiekimedycznej, bezpieczeństwa, braku kontroli nad wypełnianiem i realizacjąobowiązku nauki;

11)  dane osobowedziecka – należy przez to rozumiećwszelkie informacje umożliwiające jego  identyfikację;

Rozdział II

Postanowienia ogólne – monitoring stosowania polityki

 

1.  Celem Standardów OchronyMałoletnich jest:

a)     zwrócenieuwagi personelu Klubu, rodziców i podmiotów współpracujących  z Klubem na konieczność podejmowaniawzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich dzieci przed krzywdzeniem;

b)     określenie zakresuobowiązków pracowników Klubu w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony dzieci małoletnich przedkrzywdzeniem;

c)     wypracowanieadekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przypadkupodejrzenia krzywdzenia małoletnich;

d)     wprowadzenie wzmożonej działalności wychowawczo - profilaktycznej w zakresie zapewnie- nia ochrony dzieciom  małoletnim przed przemocą;

2.  Personel Klubu w ramachwykonywanych obowiązków zwracauwagę na czynnikiryzyka krzyw- dzeniamałoletniego dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan małoletniego, stosujezasady okre- ślone w SOM.

3.  Niedopuszczalne jest stosowanie przez personelwobec dziecka jakiejkolwiek formy przemocy.

4.  Ze Standardami zapoznawany jestcały personel Klubu , a takżedzieci i ich rodzice/ opie- kunowie, zgodnie z procedurami określonymi wtreści Standardów.

5.  PrezesKlubu  wyznacza pracownika działu kadr,jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów oraz prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń.

6.  Osoba, októrej mowa w pkt. 5, przeprowadzają wśród pracowników Klubu oraz dzieci, razna 2lata, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki.Osoba te, dokonujeopracowania wypeł- nionychankiet. Sporządzają na tej podstawie raport z monitoringu, który następnieprzekazują Prezesowi Klubu . Wzór ankietystanowi Załącznik [nr1] do niniejszej Polityki.

7.  W razie potrzeby Prezes Klubu wprowadza do Polityki niezbędnezmiany i ogłasza pracowni- kom Klubu, dzieciom i ich rodzicom/ opiekunom nowebrzmienie Polityki.

 

Załączniknr 1

ANONIMOWA ANKIETA MONITORUJĄCA SOM DLA PRACOWNIKÓW

 

   

Pytanie

       

Tak

       

Nie

         

Czy znasz standardy ochrony małoletnich obowiązu- jące w Klubie, w której  pracujesz?

       

 

       

 

         

Czy znasz treść  dokumentu Standardy Ochrony  Ma- łoletnich?

       

 

       

 

         

Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia ma-

 

łoletnich?

       

 

       

 

         

Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia

 

małoletnich?

       

 

       

 

         

Czy znasz procedurę zgłaszania zdarzeń zagrażających małoletnim?

       

 

       

 

         

Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie  zasad zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich przez innego pracownika?

       

 

       

 

         

Czy zgłosiłeś naruszenie zgodnie z procedurą?

       

 

       

 

         

Czy naruszenie okazało się zasadne?

       

 

       

 

         

Czy zgłaszałeś uwagi do obecnych Standardów?

       

 

       

 

         

Czy uważasz, że SOM wymagają aktualizacji? Jeżeli tak to opisz jakiej:

       

 

       

 

           

 

         

Czy masz jakieś inne  uwagi? Jeżeli tak to je opisz:

       

 

   

 

ANONIMOWA ANKIETA MONITORUJĄCA SOM DLA UCZNIÓW

 

   

Pytanie

       

Tak

       

Nie

         

Czy znasz standardy ochrony małoletnich obowiązu- jące w naszym Klubie?

       

 

       

 

         

Czy w sytuacji doświadczenia przemocy, krzywdy wiesz do kogo możesz się  zwrócić o pomoc?

       

 

       

 

         

Czy byłaś/ eś świadkiem, gdy  stosowano przemoc/

 

agresję wobec  kogoś innego?

       

 

       

 

         

Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia

 

Ciebie lub innych osób?

       

 

       

 

         

Czy w Twojej  grupie istnieje problem przemocy lub agresji?

       

 

       

 

         

Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie  zasad zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich przez jakiegokolwiek pracownika naszego  Klubu?

       

 

       

 

         

Czy masz jakieś inne  uwagi? Jeżeli tak to je opisz:

       

 

   

 

Rozdział III

Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

 

 

1.    Standardem jest rekrutacja pracowników  Klubu odbywająca się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a pracodawca dąży do jak najlepszej weryfikacji kwalifikacji kandydata, w tym jego stosunku do wartości podzielanych przez Klub, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ichgodności.

2.          Weryfikacja dotyczy osób przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalnościzwiązanej z:

·         wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, uprawianiem sportu, realizacją innych zainteresowań, opieką, względem małoletnich.

·        Weryfikacja nie jest jednak wymagana w przypadku:

·        członka rodziny małoletniego,

·        przedstawiciela ustawowego małoletniego w przypadku dziecka,którego rodzic albo przedstawicielustawowy są dopuszczającymi do działalności.

3.   W Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym należy sprawdzić w szczególności:

·        wszystkich pracownikówprowadzących zajęcia z małoletnimi uczniami,

·        praktykantów, wolontariuszy, studentówktórzy mają wykonywaćww. czynności wobecmałoletnich.

Weryfikacji w rejestrze nie podlegają natomiast:

 

pracownicy zatrudnieni na umowę zlecenie,których forma zatrudnienia nie jest związana z bezpośrednią pracą z dziećmi.

Weryfikacja kandydatów do pracy w Klubie w Rejestrze SprawcówPrzestępstw na Tle Seksualnym:

1)    PrezesKlubu, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy sprawdza, czy dane tej osoby są zamieszczone w:

1)   Rejestrze z dostępem ograniczonym lub

2)   Rejestrze osób, w stosunkudo których PaństwowaKomisja do spraw przeciwdziałania wykorzy- staniu seksualnemu małoletnichponiżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.

Uwaga:

Przed nawiązaniem  kolejnego  stosunku  pracy  należy  zweryfikować  pracownikaw Rejestrze. Pracownik  nie podlegałby weryfikacji, gdyby kontynuował zatrudnienie na pod- stawieobowiązującej umowy o pracę tj. gdyby wdrodze porozumienia przedłużono czas jej trwania.

4.  Umieszczenie informacji w aktach osobowych pracownika:

Informacja zwrotna otrzymana z systemu teleinformatycznego powinnazostać wydrukowana i złożonado części A akt osobowych, związanej z nawiązaniem stosunku pracy. To samo dotyczy rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja dospraw wyjaśniania przypadków czyn- ności skierowanych przeciwko wolnościseksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15, wydałapostanowienie o wpisie w Rejestrze. Przy czymw przypadku tego drugiego rejestruwystarczy wydrukować stronęinternetową, na której widnieje komunikat, że dana osoba nie figuruje w rejestrze i równieżdołączyć do akt osobowych pracownika lub dokumentacji osoby dopuszczonej do działalności związanejz wychowaniem, edukacją,wypoczynkiem,

uprawianiem sportu lub realizacją innychzainteresowań przez małoletnich lub opieką nad nimi.

5.      Pracodawca pobiera od kandydata (w tym wolontariusza, praktykanta) informacjęz Krajo- wego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdzialeXIX i XXV Kodeksu karnegow art.189a i art.207 Kodeksukarnego oraz Ustawieo przeciwdziałaniu narkomanii 6.Kandydat/kandydatka składa oświadczeniao posiadaniu przez niego/nią pełnej zdolności do czynności prawnych ikorzystaniu z praw publicznych; o niekaralności oraz o toczących się postę-powaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie ze Wzoremzałącznika [nr 2] do niniejszej Polityki.

7.Jeżeli osoba posiadaobywatelstwo inne niż polskie przedkłada pracodawcy:

a)   informację z rejestrukarnego państwa obywatelstwa uzyskiwanądo celów działalności za- wodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami zdziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nieprzewiduje wydawania informacji dla w/w celów;

b)    pod rygoremodpowiedzialności karnej, oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwoobywatelstwa. Zgodnie ze Wzoremzałącznika [nr 3] do niniejszej Polityki.

c)   jeżeli mieszkała w innych państwach w ciągu 20 lat niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, informację zrejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lubwolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.

8.Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata podrygorem odpowiedzialności karnej oświadczenia,że prawodanego państwa nie przewiduje wydawania informacji o niekaralności i/lub nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie był(-a)w tym państwie prawomocnie ska-zany(-a). Zgodnie ze Wzorem załącznika [nr 4] do niniejszejPolityki.

9.O zawieraniu oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia świadczyzawarta w ich treści klauzula„Jestem świadomy(-a) odpowiedzialno- ści karnej za złożeniefałszywego oświadczenia”, która zastępuje pouczenie organu o odpo- wiedzialności karnej za złożeniefałszywego oświadczenia.

Załącznik nr 2

 

Oświadczenie

 

…………………………………………

(miejscowość, data)

 

 

Ja, ………………………………, nr PESEL ………………………………… oświadczam, że posiadam pełnązdolność do czynności prawnych, korzystam z praw publicznych, nie byłam(-em)skazana(-y) za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, iprzestępstwa z użyciem przemocy naszkodę małoletniego oraz nietoczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie. Niezostałam(-em) skazana(-y) prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślne.

Jestem świadoma(-y) odpowiedzialności karnej za złożeniefałszywego oświadczenia.

 

…………………………………………

(podpis)

 

 

Załączniknr 3

 

………………………………                                                                           …………………………..

(imię i nazwisko)                                                                                              (miejscowość, data)

…………………………………

(adres zamieszkania)

 

Oświadczenie

 

Na podstawie art. 21 ust. 5 ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniuzagrożeniom przestępczością na tle seksualnym oświadczam, że w okresie ostatnich20 lat zamieszkiwałem/-am w następujących pań- stwach, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwoobywatelstwa:

1) …………………………………………………………

2) …………………………………………………………

„Jestem świadomy(-a) odpowiedzialności karnej za złożeniefałszywego oświadczenia”

 

……………………………………………

(datai podpis)

Załącznik nr 4

………………………………                                                                           …………………………..

(imięi nazwisko)                                                                                              (miejscowość, data)

…………………………………

………………………………… (adres zamieszkania)

 

Oświadczenie

 

Na podstawie art. 21 ust. 7 ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniuzagrożeniom przestępczością na tle seksualnym oświadczam, że prawozamieszkiwanego przeze mnie państwa nie przewiduje wyda- wania informacji o niekaralności i/lub nie prowadzirejestru karnego oraz oświadczenia, że nie byłem/am w tym państwie prawomocnie skazany(-a) za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określo-nym w rozdziale XIXi XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksukarnego oraz w ustawiez dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobecmnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłem(-am) się takich czynów zabronionych, oraz żenie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lubustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk,wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych zwychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowańprzez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

„Jestem świadomy(-a) odpowiedzialności karnej za złożeniefałszywego oświadczenia”

 

 

……………………………………………

(data ipodpis)

 

 

Rozdział IV

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzykakrzywdzenia małoletniego z uwzględ-nieniem dzieci z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi

potrzebami edukacyjnymi

 

1.   Pracownicy Klubu posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracająuwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich takich jak:

1)  dziecko jest często brudne,nieprzyjemnie pachnie,

2)  dziecko kradniejedzenie, pieniądze, jestgłodny – często prosi innycho jedzenie,

3)  dziecko nie otrzymuje potrzebnej mu opieki medycznej, okularówitp.,

4)  dziecko  nie ma przyborów szkolnych, odzieży dostosowanej do warunkówatmosferycznych,

5)  dziecko  ma widoczneobrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), którychpochodzenie trudno jest wyjaśnić; obrażenia są w różnejfazie gojenia,

6)  podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójneitp., dziecko często je zmienia,

7)  dzieckonadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody, a wiemy, że np. nie jest to wynikiem jego problemów zdrowiapsychicznego,

8)  boi się rodzica lub opiekuna, obawiasię powrotu do domu,

9)  dziecko wzdrygasię, kiedy podchodzido niego osoba dorosła,

11)   dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy,mdłości,

12)    dzieckojest bierne, wycofane, uległe, przestraszone, depresyjne lub zachowujesię agresywnie, buntuje się,samookalecza się itp.,

13)    dziecko osiąga słabszewyniki w nauce w stosunkudo swoich możliwości,

14)    dziecko ucieka w świat wirtualny (gry komputerowe, Internet),

15)    dziecko używa środkówpsychoaktywnych, podejmuje zachowania ryzykowne,

16)    nadmiernie szuka kontaktu z dorosłym (tzw. „lepkość” małoletniego),

17)    wrozmowach, zachowaniu dziecka zaczynają dominować nadmierne elementy śmierciczy motywy seksualne,

18)    dziecko ucieka z domu, mówi o przemocy domowej,

19)    nastąpiła negatywna, nagła i wyraźna zmiana zachowaniadziecka.

2.  Jeżeli wraz z objawamiu dziecka  współwystępują określoneniepokojące zachowania rodzicówlub opiekunów, to podejrzenie, że dziecko małoletnie jest krzywdzonejest szczególnie uzasadnione. Niepokojące zachowania rodziców to:

1)   rodzic (opiekun)podaje nieprzekonujące, sprzeczneinformacje lub odmawiawyjaśnień przyczyn obrażeń dziecka,

2)   rodzic (opiekun) mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia,poniża strofuje dziecko (np.:używając określeń takich jak „idiota”, „gnojek”, „gówniarz”),

3)   rodzic (opiekun)poddaje małoletniego surowejdyscyplinie,    jest nadopiekuńczy lub zbyt pobłażliwy,odrzuca małoletniego,

4)  rodzic (opiekun) nie interesuje się losem i problemami małoletniego,

5)  rodzic (opiekun) często nie potrafipodać miejsca, w którym aktualnie przebywa małoletni;

6)  rodzic (opiekun) jest apatyczny, pogrążonyw depresji,

7)  rodzic (opiekun)zachowuje się agresywnie,

8)  rodzic (opiekun) ma zaburzony kontaktz rzeczywistością np. reaguje nieadekwatnie do sytu- acji,wypowiada się niespójnie,

9)     rodzic (opiekun)faworyzuje jedno z rodzeństwa, neguje potrzeby małoletniego,

10)  rodzic (opiekun)przekracza dopuszczalne granicew kontakcie fizycznymlub werbalnym,

11)  rodzic (opiekun) nadużywa alkoholu,narkotyków lub innych środków odurzających.

3.  W przypadkuzidentyfikowania czynników ryzyka,pracownicy Klubu podejmują rozmowę z rodzicami/ opiekunami,ustalają plan pomocy, przekazują informacje na temat dostępnej oferty wsparciai motywują ich do korzystania ze specjalistycznej pomocy, w sytuacji zagrożenia dobramałoletniego informują odpowiednie instytucje (Sąd, Policję, MOPS).

4. Pracownicy znająi stosują zasadybezpiecznych relacji personel- dziecko małoletnie i dziecko - dzieckoustalone w placówce.

 

Rozdział V

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem Klubu,

a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich z uwzględnieniem sytuacji dziecka niepełnosprawnego

 

1.  Podstawowązasadą relacji między małoletnimi a personelem Klubu jest działanie dla dobra dziecka,z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz wjego najlepszym interesie.

2.  Personeldziała wyłącznie w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Klubuoraz swoich uprawnień i kompetencji.

3.  Zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników , studentów, praktykantów i wolontariuszy.

4.  Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust.3 obejmują w szczególności:

1)   Utrzymywanie profesjonalnej relacjiz dziećmi  i reagowanie względem nich w sposób nieza- grażający, adekwatny do sytuacji isprawiedliwy wobec innych dzieci.

2)   Zachowanie cierpliwości, szacunkuw komunikacji z dziećmi, podkreślające zrozumienie dla nich,okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy.

3)   Nie zostawianie dzieciomnieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnychgranic w postępo- waniu i oczekiwań, egzekwująckonsekwencje za ich nieprzestrzeganie, ucząc tym samym, że odpowiedzialnośćjest po stronie dziecka, a konsekwencje wynikają z jego działania.

4)   Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i dostosowany do możliwości psychofizycznych dziecka, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym niepełnosprawnego).

5)   Uwzględnianie potrzeb dziecka oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych (w tym dostosowanie metod i form pracydla dziecka : ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dzieckaniepełnosprawnego i dziecka zdolnego).

6)   Fizyczny kontakt z dzieckiem możliwyjest tylko jako odpowiedź na realne potrzebydziecka w danym momencie, zuwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyj- nego. Nakontakt fizyczny (np. przytulenie) dziecko zawsze musi wyrazić zgodę.

7)   Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie,jasne określanie wymagańi oczekiwań wobec dziecka,stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane.

8)   Udział personelu w doskonaleniu zawodowymw zakresie przeciwdziałania przemocy wobecmałoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka,świadczących o moż- liwości stosowania przemocy wobecmałoletniego.

9)   Pracownik Klubu zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi , w tym do rozważenia, czy jego reakcja,komunikat bądź działanie wobec dziecka są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione isprawiedliwe.

Zasady komunikacji oraz zachowania niedozwolone wobec małoletniego:

1.  Pracownik Klubuw kontakcie z dziećmi :

1)  zachowuje cierpliwość i odnosi się do dzieckaz szacunkiem,

2)  wysłuchuje dzieci  i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku,

3)  nie zawstydza dziecka, nie lekceważy, nie upokarza, nie obraża, panujenad własnymi emocjami,

4)  nie krzyczy, chyba że wymagatego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie),

5)  nie ujawniadrażliwych informacji o dziecku osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy torównież ujawniania jego wizerunku.

2. Decyzje dotyczące dziecka powinny zawsze uwzględniaćjego oczekiwania, ale również brać pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych dzieci.

3.  Dziecko  ma prawo do prywatności; odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być uzasadnione,a dziecko o takim fakcie powinno być jak najszybciej poinformowane.

4.    W przypadkukonieczności rozmowy z dzieckiem pracownik powinien pozostawić uchylone drzwi bądź poprosić innego pracownika o uczestniczenie w rozmowie.

5.   Pracownikowi Klubu nie wolno w obecnościdzieci  małoletnich niestosownie żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwychgestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym, wykorzystywać przewagi fizycznej,stosować gróźb wobec małoletniego.

6.    PracownikKlubu zobowiązany jest do równego traktowania dzieci, niezależnie od ich płci,orientacji seksualnej, statusu społecznego, wyznania, pochodzenia etnicznegoczy też niepełno- sprawności.

7.       Pracownik Klubu zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnionąfunkcją lub wykonywanąpracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwościpsychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lubetnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądówdzieci  ( z wyjątkiem treści, które naruszają obowiązujące prawo).

8.    PracownikKlubu nie może utrwalać wizerunku małoletnich dzieci w celach prywatnych czyzawodowych, jeżeli rodzic/ opiekun dziecka nie wyraził na to pisemnej zgody.

9.      Pracownikowi Klububezwzględnie zabrania się (pod groźbąkary pozbawienia wolności i utraty pracy):

1)  nawiązywać relacjiseksualnych z dzieckiem,

2)  składaćdziecku  propozycji o charakterzeseksualnym i pornograficznym, w tymrównież udostępniania takich treści,

3)    proponować dzieciommałoletnim: alkoholu, wyrobówtytoniowych i innych używek(narkotyków, dopalaczy, leków, napojów energetycznych).

10.   Trenerzyzobowiązani są do przedstawienia dzieciom,rodzicom SOM, które obowiązująw Klubie i zapewnienia ich, iż otrzymają odpowiednią pomoc.

11.   W każdym przypadku wysłaniaprzez rodzica do Klubu dziecka,które uległo wypadkowi w domu i ma widoczne obrażenia rodzic pisemniepowiadamia o tym fakcie trenera  w chwili przyjścia małoletniego do Klubudokonując wpisu w dzienniku.

12.   Każde, przemocowe zachowanie wobec dziecka jest niedozwolone, ponadto:

·        Nie można dzieckapopychać, bić, szturchać, itp.

·        Pracownikowi nie wolno dotykać dziecka w sposób, którymógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany. Jeśli w odczuciu pracownika,dziecko potrzebuje np. przytulenia, powinien mieć każdorazowo uzasadnieniezaistniałej sytuacji/ swojego zachowaniawzględem dziecka.

·        Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może byćniejawny bądź ukrywany, wiązać się z jaką- kolwiek gratyfikacją ani wynikać zrelacji władzy (z wyłączeniem sytuacji fizycznego rozdzie- lenia bijących siędzieci  ale tylko w zakresiepowstrzymania eskalacji agresji).

·        Pracownik nie powinien angażować się w zabawy typu: udawane walki, zabawy fizyczne, itp.

·        Pracownik, który ma świadomość, iż dziecko  doznało jakiejś krzywdy np. znęcaniafizycznego lub wykorzystaniaseksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożnościw kontaktach z dzieckiem, wykazując zrozumienie i wyczucie.

13.  Nie jest dozwolone nawiązywanie kontaktów zmałoletnimi uczęszczającymi do Klubu przez przyjmowanie bądź wysyłaniezaproszeń w mediach społecznościowych.

14.  Jeśli zachodzi konieczność służbowego kontaktu zuczniem małoletnim poza godzinami pracy Klubu, dozwolone są nast. środkikomunikacji:

1)  telefon służbowy,prywatny

2)  dedykowany i służbowy e – mail,

3)  komunikator – chyba, że rodzic wyrazi sprzeciw w formie pisemnej na tę formę kontaktu.

15.  W sytuacji, gdy zachodzi konieczność spotkania pracownika Klubu  z dziećmi  małoletnimi poza godzinami pracy klubu np.w celach edukacyjnych, czywychowawczych pracownik musipoinformować o tym Prezesa Klubu , a rodzice/opiekunowie prawni dzieckamałoletniego muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.

16.   Pracownikowiklubu nie wolno zapraszać dzieci  małoletnich do swojego miejsca zamieszkania (domu),utrzymywać kontaktów towarzyskich, spotykać się z nimi poza godzinami pracy w celach innych aniżeli edukacyjne,wychowawcze. Obejmuje to także kontakty poprzez prywatne kanały komunikacji.

17.   W przypadku, kiedy pracownik zauważyniepokojące zachowanie lub sytuację dot. małoletniego,zobowiązany jest postępować zgodnie z instrukcją postępowania SOM. W sytuacji,gdzie jest podejrzenie o nieprzestrzeganiu Standardów pracownik obligatoryjne zobowiązany jest do poin-formowania o tym fakcie Prezesa Klubu.

18.   PrezesKlubu po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego podejmuje stosownedziałania organizacyjno - prawne, w zależności od wyników swoich ustaleń.

18. Prezes Klubu jest zobowiązany do dokumentowania swoichdziałań w ww. zakresie.

Odpowiedzialność

Złamanie zasad wymienionych w przedmiotowej procedurze jest podstawą odpowiedzialności dyscyplinarnej lubkarnej.

 

Rozdział VI

Zasady i procedurypodejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji okrzywdzeniu małoletniego z uwzględnieniem sytuacji dziecka niepełnosprawnegooraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

 

Procedury reagowania na krzywdzenie:

1.  Standardem w Klubiejest:

a)  udostępnieniewszystkim pracownikom wykazu danych adresowych lokalnych placówek pomocowych,zajmujących się ochroną małoletnich oraz zapewniających pomoc w sytuacjizagrożenia życia lub zdrowia i współpraca z tymi instytucjami (tj. MOPS,dzielnicowy, centra pomocy dziecku, ośrodki wsparcia, organizacje pozarządowe,Policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, placówkiochrony zdrowia). (Wykaz jest dostępny w kadrach klubu).

b)  prowadzenieprzez osobę wskazaną, tj.  pracownikadziału kadr Karty zdarzeń zagrażającychdobru małoletniego, których wzór stanowizałącznik [nr 5] do niniejszej Polityki.

2.    Z przebieguinterwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik[nr 6] do niniejszej Polityki. Kartę przechowuje się w dziale kadr.

3.    Wszyscy pracownicy Klubu , którzy w związkuz wykonywaniem obowiązków służbowych podjęliinformację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, sązobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacjeprzekazywane prezesowi Klubu oraz uprawnionym instytucjom w ramach działańinterwencyjnych.

4.    W celu właściwej oceny działań podejmowanych przezpracowników Klubu  wszyscy jegopracownicy zapoznają się zprzestępstwami określonymi w kodeksie karnym mogącymi współwystępować zprzemocą domową.

Procedury podejmowania interwencji i postępowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniumałoletniego:

1.   W przypadku uzyskania informacji o krzywdzeniumałoletniego lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez pracownika, innegodorosłego, rodziców dziecka, innego małoletniego, lub pozyskaniu takiejinformacji od innych osób - pracownik Klubu ma obowiązek:

·        w przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jestzagrożone lub grozi mu poważny uszczerbek na zdrowiu lub wystąpiło poważneuszkodzenie ciała - niezwłocznie wezwać pogotowie, policję;

·        poinformować Prezesa Klubu i pracownika działu kadr  o zdarzeniu lub o swoich podejrzeniach co do krzywdzenia małoletniego;

·        sporządzić notatkę służbową opisującą zdarzenie, wszczególności przyczynę wystąpienia podejrzenia o krzywdzeniu małoletniego;

2.    Powiadamiając Prezesa Klubu  i pracownika działu kadr opodejrzeniu krzywdzenia małoletniego, pracownik:

·        przedstawia formy i okoliczności krzywdzenia, któreudało mu się ustalić lub których wystąpienie podejrzewa, informuje ozachowaniach i wypowiedziach dziecka wskazujących na doświadczenie krzywdzenia(informacje opisuje w formie notatki, wskazując datę zdarzenia i podpisuje ją własnoręcznym podpisem).

3.   W przypadku, gdy zachodzi podejrzenie popełnieniaprzestępstwa ściganego z urzędu na szkodę małoletniego, w tym także jednego z przestępstw przeciwko wolnościseksualnej i obyczajności na szkodę małoletniego wskazanych w Ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodekskarny (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.) w następujących regulacjach:

ü  art. 197 – zgwałcenie i wymuszenie czynnościseksualnej,

ü  art. 198 – seksualnewykorzystanie niepoczytalności lub bezradności,

ü art. 199 – seksualnewykorzystanie stosunku zależności lub krytycznego położenia,

ü art. 200 – seksualne wykorzystanie małoletniego,

ü art. 200a – elektroniczna korupcjaseksualna małoletniego,

ü art. 200b – propagowanie pedofilii,

ü art. 201 – kazirodztwo,

ü art. 202 – publiczne prezentowanie treści pornograficznych,

ü art. 203 – zmuszanie do prostytucji,

ü art. 204 – czerpaniezysku z cudzego nierządu.

1)   Prezes Klubu składa zawiadomienie na policję lub doprokuratury, realizując obowiązek wynikający z art. 304 § 2 Kodeksu postępowania karnego. Wzór zawiadomienia stanowi Załącznik [nr 7].

2)   Prezes Klubu podejmuje niezbędne czynności do czasuprzybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przezten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodówprzestępstwa, o ile miało miejsce na terenie Klubu (np.: zabezpieczenie nagrańz kamer, zdjęć, korespondencji, nagrań, dowodów przedstawionych w sprawie,notatek, etc).

3)   W każdymz przytoczonych przypadków małoletni zostaje niezwłocznie otoczonyopieką i wsparciem innych specjalistów wg. potrzeb.

4). Prezes Klubu zawiadamia rodziców oincydencie, informuje o stanie małoletniego np. (konieczności interwencjimedycznej) oraz konsekwencjach prawnych stosowania przemocy wobec małoletniego.

Szczegółowe procedury podejmowania interwencji w określonychsytuacjach:

I.       Przemoc rówieśnicza:Zasady interwencji dla dzieci, będącychświadkiem lub ofiarą przemocyrówieśniczej:

1.  Jaknajszybciej należy powiadomić dorosłego pracownika Klubu, informując także o swoich podejrzeniach, że któryś z dzieci doznajeprzemocy. Jeśli zdarzeniejest niebezpieczne, a w pobliżu nie ma nikogo dorosłego, bezzwłocznie należy zadzwonić pod numer alarmowy112.

2.  Osobieposzkodowanej powinno się okazać wsparcie poprzez życzliwe słowa, okazywanieempatii i wyrażanie dezaprobaty dla osób stosujących przemoc.

Standardy dla rodziców dzieci doświadczających przemocy:

1.  Małoletniemu okazujesię bezgraniczne zrozumienie, nie komunikując mu, że mogłoprzyczynić się swoimzachowaniem do tego, że stało się ofiarą zachowań przemocowych,a podkreślając, że to zachowanie sprawcy jest nieakceptowane.

2.  Rodzice informują Klub jeśli ich dzieckojest ofiarą lub sprawcą przemocyrówieśniczej, aktyw- niewspółpracując z pracownikiem działu kadr i trenerem w celu rozwiązaniaproblemu.

3.  W przypadkach, gdy małoletni stał się poszkodowanym zachowaniem, które ściganejest z oskarżenia prywatnego, po sugestii Klubu rodzice podejmująwłaściwe kroki prawne.

Standardy interwencji podejmowanych przez pracowników Klubu:

1.  Pracownicy Klububezwzględnie przestrzegają zasadKlubu w zakresiezgłaszania incydentów przemocy.

2.  Interweniujący pracownik musi zadbać o bezpieczeństwo dzieckai odseparować go od agresyw- nego dziecka, jeśli zdarzenieprzemocowe trwa.

3.  Ujawniającyprzemoc pracownik sporządza notatkęopisując uzyskane informacje lub przebieg zdarzenia, celem przekazania jejpracownikowi działu kadr oraz osobie odpowiedzialnej za rejestrowanie zdarzeń irealizowanie SOM.

4.  O zdarzeniupoinformowany zostaje Prezes Klubu, a następnie kontaktuje się z ich rodzicami.

5.  W przypadkuzdarzenia, w wyniku którego doszło do uszczerbku na zdrowiu, wykorzystaniaseksualnego i/lub innych zachowań wyczerpujących znamiona przestępstwa ściganegoz urzędu, informowany jest Prezes Klubu, który powiadamia Policję(interwencyjnie, gdy za- grożone jest życie lub zdrowie i/lub gdy rodziceodmawiają przyjazdu) lub Sąd rodzinny (wysłanie zawiadomienia o możliwościpopełnienia czynu karalnego/ przestępstwa).

6.  W przypadkuzdarzenia incydentalnego (popchnięcie, szturchnięcie, ośmieszenie, niestosowny komentarz) trener i pracownik działu kadr wraz z uczniem i rodzicami opracowują działania naprawczei rozważają zastosowanie kary statutowej. W przypadku kolejnego zdarzenia z udziałem tych samych osób, należy zastosować środekoddziaływania wychowawczego lub powiadomić sąd rodzinny (postępowanie odemoralizację).

II.       Przemoc domowa (krzywdzenie małoletniego w rodzinie):

1.     W przypadkuuzyskania przez pracownika Klubu podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone lub zaniedbywane przezrodziców, ma on obowiązek sporządzić notatkę służbową i przekazaćtę informację Prezesowi Klubu. Oznakami przemocy mogą być dostrzeżone przez trenera lub innego pracownika Klubuślady pobicia, unikanie sytuacji odsłaniania ciała przy przebieraniu się,noszenie długich rękawów/nogawek bez względuna warunki pogodoweitp., ale też dostrzegalne zmianyw zachowaniu się ucznia,w tym sytuacji dydaktycznej ( gorsza frekwencja).

1.1 W sytuacjikiedy opisane w pkt.1 zachowania tj. (unikanie sytuacji odsłaniania ciała przyprzebieraniu się, noszenie długich rękawów/nogawek bez względu na warunkipogodowe itp.) są przyczynąwynikających z problemów zdrowia psychicznego (samookaleczenia, za- chowaniaautoagresywne), pracownik podejmuje nast. działania:

Ø  Pracownik mającyinformacje, że uczeńsamookalecza się zgłaszafakt trenerowi i pracownikowi działu kadr.

Ø  Pracownikdziału kadr przeprowadza rozmowęz dzieckiem i rodzicami/ opiekunami, której celem jest ustalenie przyczyn zjawiska.Jak również informujeo zaistniałej sytuacji PrezesaKlubu

Ø  Pracownikdziału kadr sugeruje rodzicowi pomoc psychologiczną oraz konieczność kontaktu z poradnią specjalistyczną, przekazujewykaz Placówek świadczących taką pomoc.

2.    Pracownik działu kadrorganizuje spotkanie z rodzicami dziecka,którego podejrzenie dotyczy,przekazując im uzyskane informacje, dostępne formy pomocy dla rodziny wkryzysie.

Spotkaniejest protokołowane. W przypadku potwierdzenia zgłoszenia PrezesKlubu informuje o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego odpowiednią instytucję:(prokuraturę/ Policję; Sąd rodzinny; MOPS).

3.     Jeśli zgłoszenie potwierdziło się, a sprawcą jest jeden z rodziców, w obecności drugiegoz rodziców, innej osobynajbliższej dla małoletniego lub pełnoletniej osobie wskazanej przezmałoletniego, pracownik działu kadrwszczyna procedurę „Niebieskie Karty”, wypełniając formularz„Niebieska Karta – A”, a formularz „Niebieska Karta – B” przekazujerodzicowi, osobie najbliższej lub pełnoletniej osobie wskazanej przezmałoletniego. Wypełniony formularz „Niebieska Karta – A” Klub niezwłocznieprzekazuje przewodniczącemu zespołu interdyscyplinarnego do sprawprzeciwdziałania przemocy w rodzinie,w terminie nie później niż 5 dni roboczych od wszczęciaprocedury. Kopię wypełnionego formularza pozostawia się w Klubie.

4.     W zależności od zdiagnozowanego typu przemocy, dalszy tok postępowania leży w kompeten- cjach instytucji wskazanych wpkt.2.

5.     Całość podjętychdziałań dokumentowana jest w formieprotokołów i notateksłużbowych, któreudostępnione są na żądanie instytucji prowadzącej postępowanie karne. Tworzonajest także karta przebiegu interwencji.

6.     W sytuacjistwierdzenia, że zgłoszenie jest bezzasadne i nie dochodzido krzywdzenia dziecka, Prezes Klubu lub inna osobauczestnicząca w spotkaniu, o którym mowa w ust.3,sporządza notatkę z zakończenia procedury, przy czym trenerowi zleconezostaje dalsze monitorowanie sytuacji dziecka.

7.     W przypadkubraku współpracy ze strony rodziców, niewywiązywania się z założeń planu po-mocy, unikania kontaktu z pracownikami Klubu, Prezes Klubu pisemnie wnioskujedo sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną, przekazując poczynioneustalenia.

8.     Wprzypadku, gdy dziecko doświadczaprzemocy ze strony osoby najbliższejz uszczerbkiem na zdrowiu,wykorzystania seksualnego i/lubzagrożone jest jego życiei zdrowie, powoływany jest przez Prezesa Klubu zespół interwencyjny:

a)  zespół interwencyjny zapewnia bezpieczeństwo uczniowii jednocześnie alarmowopowiada- miaja Policję, w której to kompetencjach leży dalsze postępowanie oraz odseparowanie ma- łoletniego (np. poprzez umieszczeniew Policyjnej Izbie dziecka);

b)  opracowywany jest plan pomocy dziecku zgodnie z wytycznymi;

c)  w przypadku otrzymania wniosku o udzielenie informacji o dziecku od uprawnionej przepisami instytucji (sąd rodzinny, sądkarny, Policja, MOPS, grupa diagnostyczno – pomocowa), pracownik działu kadrjest zobowiązany do przygotowania takiej informacji.

III.       Krzywdzenie dziecka przez pracownika Klubu:

1.     Osoba, która uzyskała informację, że dziecko  małoletnie jest krzywdzone przez pracownikaKlubu, przekazuje ją PrezesowiKlubu i pracownikowi działu kadr wraz ze sporządzoną notatką służbową. Notatkasłużbowa może mieć formę pisemną lub elektroniczną.

2.     W przypadku, gdy zagrożone jest życie lubzdrowie dziecka, niezwłocznie przez osobę ujaw- niającą krzywdzenie powiadamiana jest alarmowoPolicja, a w zgłoszeniu podawanesą dane osoby zgłaszającej,dane dziecka oraz dane osoby podejrzanej o krzywdzenie,a także wszystkie znane fakty w sprawie. Osoba zawiadamiająca w tej sytuacjiwypełnia również kartę przebiegu interwencji.

3.     Prezes Klubu natychmiastowo odsuwapracownika od wszelkich form kontaktu z dziećmi(nie tylko pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy i wzywa osobę, którejdotyczy zgło- szenie na rozmowę wyjaśniającą, w której uczestniczy pracownik działu kadr, protokołujący przebieg spotkania.

4.     Jeżeli zgłoszono krzywdzenie ze strony Prezesa Klubu,działania interwencyjne prowadzi inny członek zarządu.

5.     Podczas spotkania omówiona zostaje sytuacja dziecka izasadność podejrzeń, a także wy- pracowany zostaje sposób postępowania w tejsytuacji. W protokole ze spotkania zawarte zostają opracowane wnioski ipostanowienia.

6.     W przypadku potwierdzenia podejrzeń Prezes Klubu informujeo zdarzeniu rodzicówdziecka krzywdzonego oraz pisemnie odpowiedniesłużby (Policję/ prokuraturę), składając zawiado- mienie o możliwości popełnienia przestępstwa. Opracowywany jest plan wsparciadziecka, z którym zapoznawane jest dziecko i jego rodzice.

7.     W przypadku ustalenia, że zachowania pracownika związane są np. ze stosowaniem krzyku w kierunkudziecka, albo niestosownych komentarzy, PrezesKlubu przeprowadza rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem, a jeśli nie przyniesie onaskutków, podejmuje kroki prawne.

IV.       Dziecko molestowaneseksualnie:

Czyny zabronione i przepisy chroniącedzieci przed wykorzystywaniem seksualnym to m.in.:

·     art. 197 kodeksu karnego(dalej: kk) –zgwałcenie,

·     art. 198 kk – wykorzystanie seksualne dziecka na skutek jego bezradności i/lub niepoczytalności,

·      art. 199 kk– nadużycie stosunku zależności dziecka od innej osoby lub wykorzystaniekrytycz- nego położenia dziecka w celach seksualnych,

·     art. 200 kk – kontaktseksualny z dzieckiemponiżej 15. roku życia,

·      art. 200akk – grooming – nawiązywanie z dzieckiem do 15. roku życia kontaktu przy użyciu no- wych technologii w celuspotkania i nakłonienia dziecka do obcowania płciowego lub w celu pro-dukowania bądź utrwalania treści o charakterze pornograficznym za pomocą groźby,wprowadze- nia dziecka w błąd, wyzyskania błędu albo wykorzystania jegoniezdolności do należytego poj- mowania sytuacji,

·      art. 202 § 3–5kk –pornografia z udziałem dzieci.

W sytuacji podejrzenia, że małoletniedziecko został pokrzywdzony którymś z wymienionych wyżej przestępstw, należy bezwzględnie zawiadomić organy ściganiao podejrzeniu popełnie- nia przestępstwa na szkodędziecka.

Ø  Zawiadomienie należy złożyć do instytucji właściwejze względu na miejsce popełnienia prze- stępstwa.

Ø  Zawiadomienie składa Prezes Klubu.

Ø  Złożeniezawiadomienia powinno nastąpić nawet bez uzyskania zgody rodziców dzieckapokrzywdzonego. Następnie poinformowanie ich o działaniach podejmowanych przez Klub leży w kompetencjach osobyzawiadamiającej, tj. Prezesa Klubu.

Należy zorganizować spotkanie z rodzicami,którego celem będzie poinformowanie o uzyskanych informacjach lub o zaobserwowanych zachowaniach i wypowiedziach dziecka wskazujących na

doświadczenie wykorzystywania seksualnego, atakże wskazanie rodzicom miejsc świadczących pomoc osobom pokrzywdzonych przestępstwem. Rodziców należy poinformować o obowiązku pod- jęcia interwencji prawnej i wspólnie ustalićplan pomocy dziecku(skierowanie do specjalistycznej placówki wsparcia). W sytuacjipodejrzenia, że sprawcą wykorzystywania seksualnego dziecka jest jego rodzic,do udziału w spotkaniu powinienbyć zaproszony rodzic niekrzywdzący,w sytuacji, gdy sprawcami są oboje rodziców osoba najbliższa dziecku, np.dziadkowie, ciocia, wujek, pełnoletnie rodzeństwo.

Załącznik nr 5

Karta zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

 

   

Lp.

       

Opis zdarzenia –  dane dziecka, data podjętej interwencji

       

Podjęte działania przez Klub

       

Skutki zdarzeń

       

Wykaz korespondencji międzyinstytucjonalnej (numery kancelaryjne,

 

daty)

         

 

       

 

       

 

       

 

       

 

   

1  - zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

2  - wniosekdo sądu rodzinnego o wgląd w sytuacjędziecka/rodziny

3  - wszczęcie procedury „Niebieskie Karty”

4  - powiadomienie Policji

5  - plan wsparcia dziecku

6  - inny rodzaj interwencji, jaki…………………………………………..

 

 

 

 

 

 

Imię i nazwiskodziecka:

 

 

 

 

 

 

KARTA PRZEBIEGU INTERWENCJI

 

 

 

Załącznik nr 6

…………………………………………………………………………………………………………Przyczyna interwencji:

………………………………………………………………………………………………………Osoba zawiadamiająca (imię i nazwisko, stanowisko/klasa):

……………………………………………………………………………………………………….

Opis podjętych działań

Data

Spotkanie z rodzicami

 

Forma podjętych działań:

¨   zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

¨   wniosek do sądu  rodzinnego o wgląd  w sytuację dziecka/rodziny

 

¨   powiadomienie Policji

¨   inny rodzaj interwencji, jaki…………………………………………..

 

Plan pomocy dziecku

 

Działania Klubu

 

Działania rodziców

 

Wynik interwencji

 

 

Załącznik nr 7

Miejscowość i data……

 

…………………………..                                                        Komenda MiejskaPolicji w .......

Dane zawiadamiającego                                                       bądź Prokuratura Rejonowa w .......

 

Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa

 

Zgodnie z art. 304. § 1 niniejszym zawiadamiam o możliwości popełnienia przestępstwa kwalifikowanegoz art........ 1 Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.) na szkodę

małoletniego............. 2

Uzasadnienie

(W uzasadnieniu opisać stan faktyczny, w szczególności to, w jakisposób pracownicy placówki dowiedzieli się o przestępstwie popełnionym naszkodę małoletniego i jakie okoliczności lub dowody świadczą o możliwości popełnienia przestępstwa. Jeżeli okoliczności te stały się wiadome pracownikom placówki, należy podać, wmiarę możliwości, następujące dane dotyczące przestępstwa:

1)   datę,

2)   miejsce,

3)   okoliczności przestępstwa,

4)   świadków,

5)   materiał    dowodowy    o    popełnieniu    przestępstwa,    np.    dokumenty,    wydruki,    nagrania,zaświadczenia).

.....................................................

(imię i nazwiskoosoby zgłaszającej)

 

1 Należywpisać przestępstwo spośród rodzajów przestępstw naszkodę małoletniego. W raziebraku możliwości dokonania kwalifikacji przestępstwamożna tę część pominąć.

2 Należy wpisaćdane dziecka.

Rozdział VII

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodęmałoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „NiebieskieKarty”

 

1.   W celu objęcia rodziny i /lub małoletniegodoświadczającego przemocy domowej wsparciem, każdy pracownik Klubu ma obowiązekzapoznania się z przepisami zobowiązującymi do wszczęcia „Procedury Niebieska Karta”.

2.   W przypadku zagrożenia życia lub zdrowia małoletniegozawiadomienie o przemocy należy zgłosić dowolnemu pracownikowi Klubu;

3.   Prezes Klubu jest osobą odpowiedzialną za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, natomiast wyznacza  pracownika działu kadr jako osobęodpowiedzialną za zawiadamiania Sądu Rodzinnego i opiekuńczego w porozumieniu znim.

4.   W przypadku podjęcia przez pracowników Klubuinformacji, o podejrzeniu przestępstwa na szkodę małoletniego lub przemocywzględem małoletniego jest on zobowiązany o tej sytuacji poinformować PrezesaKlubu. Osoba ujawniająca sporządza notatkę służbową z uzyskanej informacji, poczynionych ustaleń i przekazuje uzyskaną informację Prezesowi Klubu i koordy- natorom ds. SOM, którzy sporządza kartę dokumentowaniazdarzeń.

Dalsze postępowanie realizowane jest zgodniez procedurami opisanymiw Rozdziale VI.

5.    Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”(wypełnienie formularza

„Niebieska Karta –A”) jest pracownik działu kadr.

6.    PracownicyKlubu uczestniczą w realizacji procedury „Niebieskie Karty”, w tym uprawnienisą do samodzielnego jej wszczynania.

7.    W przypadku ujawnienia zaniedbania przez rodziców, ich niewydolności wychowawczej właści- wym jest zawiadomienie Sądu rodzinnego, celem wglądu wsytuację rodziny.

8.    W przypadkuzagrożenia zdrowia lub życia dziecka albo osoby mu najbliższej, osoba ujawnia-jąca zdarzenie bezzwłocznie dzwoni na numer alarmowy 112.

9.    Wszyscy pracownicy Klubu, którzy w związkuz wykonywaniem obowiązków służbowych pod- jęłyinformację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowaniatych informacji w tajemnicy, poza tymi informacjami, które przekazywane sąuprawnionym instytucjom.

PODSUMOWANIE - Procedura

Gdyprzedstawiciel Klubu poweźmie informację lub podejrzenie stosowaniaprzemocy wobec dziecka, ma obowiązek:

1.    Wszcząć proceduręNiebieskie Karty.

2.   W uzasadnionych przypadkach zawiadomić organy ściganiazgodnie z art. 12 ustawyo prze- ciwdziałaniu przemocydomowej, oraz art. 304 kodeksu postępowania karnego.

3.   Zgodnie z art. 572 kpc powiadomić sąd opiekuńczy jeżelidobro dziecka jest zagrożonea więc występuje przemoc wobec dziecka (fizyczna, psychiczna, seksualna,zaniedbania), nie respektowania praw dziecka, stosowania kar i konsekwencjiniedopuszczalnych przez prawo, niewydolności wychowawczej po stronie rodziców,czy też uzależnień, bądź innych sytuacji zagrażających dziecku,Klub ma obowiązek zawiadomić sąd rodzinny, który podej-mie odpowiednie działania wobec rodziców/ opiekunów prawnych dziecka.

NALEŻY PAMIĘTAĆ, ŻE WSZYSTKIE POWYŻSZETRZY PUNKTY SĄ OBOWIĄZKAMI USTAWO- WYMI, PRACOWNIK KLUBU OBOWIĄZANYJEST REALIZOWAĆ WSZYSTKIE OBOWIĄZKI USTAWOWE. WYPEŁNIENIE JEDNEGO NIE ZWALNIAOD WYPEŁNIENIA POZOSTAŁYCH OBOWIĄZKÓW

 

Rozdział VIII

Zakres kompetencjiosoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników Klubu do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników Klubu do ich stosowaniaoraz sposób dokumentowania tej czynności

§ 1

1.   Za przygotowanie pracowników Klubu do stosowaniastandardów odpowiedzialny jest Prezes Klubu, który wraz pracownikiemdziału kadr zapoznaje wszystkich pracowników Klubu   z wprowadzonymi Standardami OchronyMałoletnich, tzn. przeprowadzają spotkanie szkoleniowe mającena celu przygotowanie pracowników szkoły do wdrożenia i realizacji SOM.

2.   Prezes Klubu odpowiedzialny jest za przekazanie strony proceduralnej standardów w tym przepisówprawnych ciążących na pracownikach w zakresie ochrony małoletnich przedkrzywdzeniem.

3.    Pracownik działu kadr – odpowiedzialny jest  za zapoznanie pracowników klubu

z aspektempsychologiczno – wychowawczym procedur ze szczególnym uwzględnieniem sfery emocjonalnej osób doświadczających przemocyi uwrażliwienie pracowników Klubu w zakresie odpowiedniego podejścia dostosowania przepisów, kierując się szeroko rozumianym dobrem małoletniego.

4.    Wszyscy pracownicy Klubu zobowiązani są podpisać oświadczenie potwierdzające zapoznaniesię ze Standardami Ochrony Małoletnich i stosowania zapisów w nichzawartych.

§ 2

Sposób dokumentowania i zasadyprzechowywania ujawnionych lub zgłoszonychincydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

1.        Osoba zgłaszająca zdarzenia może dokonać zgłoszenia w następujący sposób:

·        Osobiście lub pisemnie do osoby odpowiedzialnej zaprzyjmowanie zgłoszeń, tj. pracownika działu kadr lub Prezesa Klubu.

2.       Przechowywanie ujawnionych lub zgłoszonych incydentówlub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego:

·        dokumentacja jest prowadzona oraz przechowywyana przezosobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń do czasu zakończenia sprawy;

·        dokumentację należy chronićprzed dostępem osób nieuprawnionych.

 

Rozdział IX

Zasady i sposóbudostępniania personelowi, dzieciom i ich rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania oraz zasady przeglądu i aktualizacjistandardów

 

1.  Wszelkieprocedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępnianepersonelowi, małoletnim i ich rodzicom/opiekunom podczas zapoznawania ich i zobowiązania do stosowania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie nażądanie w dowolnym momencie.Dokumenty te również są dostępnena stronie internetowej Klubu pod adresem:https://www.korona.krakow.pl/ w zakładce „Menu” folder StandardyOchrony Małoletnich.

2.  Wersja pełnaSOM dostępna jest w segregatorze „SOM” w dziale kadr, wersja skrócona

umieszczona na tablicach informacyjnych   w hali basenowej i hali sportowej.

3.  Każdypracownik ma obowiązek zapoznać się ze Standardami po zawarciu umowy o pracęlub zlecenie, a fakt zapoznania sięi przyjęcia do stosowania poświadcza podpisem oświadczenia dostępnym w dzialekadr.

4.  Obowiązkiemrodziców/ opiekunów prawnych jestzaznajomienie się ze standardami i zasadami ochrony małoletnich przedkrzywdzeniem.

5.  Rodzice/opiekunowiedzieci  zapoznawani są ze Standardami -na pierwszym zebraniu organizacyjnym.

6.  Dzieci  zapoznawani są ze Standardami podczas pierwszych zajęćorganizacyjnych.

7.  Treśćoświadczenia dla pracowników, zleceniobiorców, wolontariuszy stanowizałącznik [nr 8] do Standardów.

7.  Pracownicypowołani do pełnienia funkcji koordynatorów SOM na bieżąco monitorują i okresowo weryfikują zgodnośćprowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci.

Załącznik nr 8

………………………………                                                            …………………………..

(imię i nazwisko)                                                                               (miejscowość, data

 

 

Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich

Ja niżej podpisany(-a) oświadczam, że zapoznałem(-am) się z dokumentacją wchodzącą w skład Standardów Ochrony Małoletnich obowiązującą w Klubie Sportowym  KORONA1919  w Krakowie i zobowiązuję się doich przestrzegania.

………………………….………. (podpis)

 

Rozdział X

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeńo zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia

§ 1

1.        Wszyscy pracownicy klubu świadomi są odpowiedzialności za przyjmowanie zgłoszeńo zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.

2.        Wszyscy pracownicy klubu posiadająwiedzę dotyczącą zgłaszania przemocywobec mało- letnich zarównostosowanej na terenie klubu jak również w środowisku domowym małoletniego orazprzeszli szkolenia przez osoby odpowiedzialne w placówce za wdrażaniestandardów.

§ 2

W przypadku, gdy małoletni doświadczający krzywdzenia zgłasza to pracownikowi Klubu, każdy pracownik Klubu  zobowiązany jest przyjąć zgłoszenie od małoletniego i udokumentować przebieg rozmowy wraz z cytatamii zachowaniami małoletniego w notatce służbowej.Następnie pracownik przyjmujący zgłoszenie niezwłocznie informujekoordynatorów: Jadwiga Zając-Kubalska (pracownik działu kadr) , Prezesa Klubu,który wszczyna procedury określone w ROZDZIALE VI.

§ 3

W przypadku, gdy zgłaszającym o zdarzeniuzagrażającym małoletniemu jest osoba trzecia (świa- dek przemocy) każdy pracownik Klubu zobowiązany jest udokumentować zgłoszenie i niezwłocznieprzekazać informację koordynatorom, Prezesowi Klubu.

§ 4

W przypadku, gdy świadkiem zdarzenia zagrażającego małoletniemu jest pracownik Klubu,lub gdy pracownik tenzaobserwował specyficzne symptomy świadczące o przemocy w zachowaniach dzieckalub zaobserwował specyficzne obrażeniaciała świadczące o krzywdzeniu dziecka, niezwłocznie przekazuje informację  Prezesowi Klubu, lub pracownikowi działu kadr którzy wszczynają proceduryokreślone w ROZDZIALE VI.

 

Rozdział XI

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych

incydentówlub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

§ 1

Prezes Klubu zobowiązany jest prowadzić iprzechowywać dokumentację ujawnionych lub zgło- szonych incydentów lub zdarzeńzagrażających dobru małoletniemu ze strony pracowników Klubu. Natomiast koordynatorzy zobowiązani są prowadzić i przechowywać dokumentację ujawnionych lubzgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniemu ze strony innychosób, ani- żeli pracownicy Klubu jak równieżzobowiązani są do prowadzenia rejestruujawnionych incydentów lub zdarzeńw ramach Standardów Ochrony Małoletnich za dany rok. Wzór stanowizałącznik [nr 9].

§ 2

Dokumentacja o której mowa w §1powinna być przechowywana w osobnym segregatorze „Dokumentacja zgłoszonychincydentów” – osobna zakładka dla każdego incydentu. Natomiast Rejestr wosobnym segregatorze opisanym „Rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego” – rok ….   Wzór stanowi załącznik[nr 9].

§ 3

Dokumentacja o której mowa w§1 powinna zawierać wszystkie dokumenty wytworzone zgodnie z procedurami określonymi w niniejszych Standardach Ochrony Małoletnich. Wszystkie przechowy-wane dokumenty powinny być przechowywane w oryginałach z wyjątkiem tych dokumentów, których oryginały zostały przekazane doinnych instytucji (np. zawiadomienie policji lub prokuratury, zawiadomienie sądu opiekuńczego, druk formularza NiebieskaKarta A), w tych przypadkach w dokumentacji przechowywane są ich kopie.

§ 4

Dokumentacja o której mowa w §1 powinna być przechowywana w miejscu uniemożliwiającym jej zniszczenie, ale także łatwy dostęp instytucji uprawnionychdo kontroli prawidłowości wdrażania

i realizowania procedur.

.

Załącznik nr 9

REJESTR ZGŁOSZEŃ

 

REJESTR UJAWNIONYCH ZDARZEŃ/ INCYDENTÓW  W RAMACH SOM W  KS KORONA 1919 W KRAKOWIE

Lp.

Data zgłoszenia

Osoba zgłaszająca

Imię nazwisko  ucznia,

grupa

Opis zgłoszenia

Podjęte  czynności/  Status  zgłoszenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział XII

Wymogi dotyczącebezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone

 

1.    Na terenie naszego Klubu  pomiędzy dziećmi ,zabronione są następujące zachowania:

a.   narażające na niebezpieczeństwo utraty życia i/lubzdrowia w tym posiadanie, podawanie/ udostępnianie niedozwolonych substancji psych.,alkoholu, nikotyny, narkotyków, dopalaczy,

b.    wszelkie przejawyprzemocy fizycznej i seksualnej tj.:

·        bicie, popychanie, szarpanie, przypalanie, szturchanie, kopanieitp.

·        Niszczenie/ przywłaszczenie przedmiotów należących do małoletniego;

·        przymuszanie do czynnościo charakterze seksualnym;

·        zmuszanie do innychzachowań wbrew woli małoletniego;

c.    wszelkie przejawyprzemocy psychicznej tj:

·        wyśmiewanie, poniżanie i ubliżanie (zarównow formie kontaktubezpośredniego jak ipośredniego);

·        grożenie, zastraszanie, szantażowanie;

·        izolowanie i wykluczanie z grupy;

d.    wszelkie przejawycyberprzemocy tj.:

·        naruszanie dobrego imieniamałoletniego z wykorzystaniem jego wizerunku w sieci;

·        obraźliwe komentarze w sieci pod adresem małoletniego;

·        produkowanie lub udostępnianie innym za pomocącyfrowych technologii zdjęć,filmów ośmieszających małoletniego ipublikowanie ich w sieci, także modyfikowanie treści

z udziałem małoletniego w celu ośmieszenia go (w tym patostreaming);

·        podszywanie się zamałoletniego w sieci i tworzenietreści w jego imieniu;

·        nakłanianie innych użytkowników technologii cyfrowychdo określonych działań na szkodę małoletniego (np. wykluczania go z grupy, hejtowanie, udostępnianie szkalują- cych treści);

·        każde wykorzystanie jego wizerunku (np. zdjęcia) w sieci bez zgody opiekunaprawnego dziecka.

e.    każde inne działania naruszające prawa małoletniego lub jego dobra osobistew szczególności:

·     narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,

·        naruszające jego godność,nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,

·        powodujące szkody na jego zdrowiufizycznym lub psychicznym, wywołujące u niego cierpienielub krzywdę,

·        istotnie naruszające jego prywatność lub wzbudzające w nimpoczucie zagrożenia, poni- żenia/ udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

 

 

Rozdział XIII

Zasady korzystania z urządzeńelektronicznych z dostępem do sieci Internet

 

1.     Na terenie Klubu Sportowego KORONA 1919  nie jest udostępniana sieć internetowa dladzieci/uczestników zajęć sportowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział XIVPrzepisy końcowe

1.   Standardy wchodzą w życie zgodnie z uchwałą ZarząduKlubu Sportowego Korona 1919 z dnia 14.06.2024r.

2.   Ogłoszenie następuje poprzez zorganizowanie przezPrezesa Klubu spotkania szkolenio- wego dla Pracowników Klubu, zapoznanierodziców/ opiekunów przez trenerów sekcji, dzieci podczas  spotkania organizacyjnego oraz poprzezzamieszczenie StandardówOchrony Małoletnich na stronie internetowej Klubu. Ponadto umieszczenie „SOM” w segregatorze w  dziale kadr opisanym„SOM”, wywieszenie ich na tablicyogłoszeń  w hali basenowej i halisportowej w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich.

 

Klub Sportowy Korona 1919